Canon on Tour | Norge

Foto: Johnny Haglund

Canon EOS-1D X + EF 16-35/2.8L II USM, 1 sekund,  f/13, ISO 250

Sted: New Delhi Railway Station


Johnny Haglund er en del av Canons ambassadør program. Siden 1998 har Johnny Haglund levd ut sin drøm og reist verden rundt som profesjonell fotograf. Johnny har besøkt over 80 land og laget mer enn 500 reportasjer. I forbindelse med Canon on Tour hos Goecker ba vi Johnny om å gi oss 3 tips til deg som er interessert i fotografering.

Johnny reiser til India hvert år og har gjort det i mange, mange år. India er, i mine øyne, kanskje verdens mest spennende land. På denne turen fokuserte jeg på å fotografere landets bakgater, samt sikhenes hellige by Amritsar i Punjab.

Hvordan er dette bilde tatt?

“Jeg ville få frem den kaotiske atmosfæren i New Delhi i forbindelse med et oppdrag om Indias bakgater. Kaos kan være ganske fotogent, men jeg tror det er en fordel å få litt «orden» i alt rotet. Ved bruk av lang lukkertid kan noe av kaoset viskes ut, men det er også svært viktig å komponere bildet slik at elementene i motivet ikke går for mye i hverandre. Dessuten tror jeg det kan forsterke effekten i bildet hvis noen av de bevegelige elementene i bildet blir fryst. Derfor er det viktig å treffe nøyaktig med lukkertiden.

 

For å få frem hva jeg ønsket klatret jeg opp på en stolpe like ved New Delhi Railway Station. Jeg satte opp stativ og kamera, men selvsagt, slikt vekker oppmerksomhet. Til å begynne med stimlet mange folk rundt meg for å glane på den merkelige nordmannen. Men nøkkelen er tid… masse tid. Jeg ble stående her så lenge at folk flest ble ferdige med å se på meg (ca. 30 minutter). Og først da fikk jeg bildet jeg ønsket.“

Hvilke betraktninger hadde du i forbindelse med bildet?

“Hva jeg synes var vanskelig i denne situasjonen, var å finne hvor jeg skulle fotografere. I dette området er det gode fotomotiver overalt. Hvilket var best for meg? Dessuten hadde jeg et vindu på kun 30 minutter – ikke mer. For lyset er viktig i en slik situasjon og jeg ville ha det litt mørkt men ikke for mørkt.”

Les mer om Johnny Haglund og se hans bilder.

Les mer om Canons EF 16-35/2.8L II USM.

Bygg ditt eget kamera-kit og få rabatt. Les mer om tilbudet.